Lager egen turnering

Postet av Ringsaker IF den 2. Des 2016

4. juledag blir det fotballmoro i Neshallen for første gang. Arrangørstaben består av kun én mann: 25-årige Thomas Skaug Grasbakken fra Gaupen. Ti kompislag er klare.

Mange vil sikkert huske at Thomas Skaug Grasbakken gjorde manns jobb i forsvaret til Ringsaker IF for noen år tilbake. I 2011 ble han kåret til årets spiller. Et halvt år seinere dro han til Århus i Danmark for å studere idrett. Fotballen har fulgt ham hele vegen.

Om to uker reiser han hjem på juleferie. Etter noen dager med feiring trommer han sammen til fotballmoro i Neshallen.

Burde være mulig

– Hvorfor en egen turnering, Skaug Grasbakken?

– For det første: Fotball er moro, og det kan spilles hele året. I hvert fall i Danmark, hvor jeg har bodd de siste fem åra, er innefotball ganske utbredt om vinteren. Jeg synes det er veldig moro. Og jeg har vært med på 3.dagsturneringen i Moelv mange ganger. Det har vært et av julas store høydepunkt, sier Skaug Grasbakken til RB-sporten.

– Men vi har jo en fin hall på Nes også, og fotballinteressen er ganske høy. Så jeg tenkte at det burde være mulig å arrangere en turnering for kompisgjenger og vennelag. Det er både moro og sosialt og en fin måte å aktivisere seg på, fortsetter han.

Spiller i Danmark

Skaug Grasbakken begynte å spille fotball som liten gutt i Ringsaker IF. Han debuterte på A-laget som 16-åringen.

Etter et kort opphold i Fart og ett år på Folkehøgskole i Danmark vendte han tilbake til moderklubben i Gaupen.

Det var kjærligheten som sendte ham i retur til Danmark i 2012. På fritiden går det mye i fotball.

– Jeg kan ikke helt slippe fotballen. Jeg spiller i en klubb som heter Viby, en liten forstad til Århus. Nivået kan sammenlignes med de beste 4.-divisjonslagene i Indre Østland Fotballkrets, forteller Thomas Skaug Grasbakken til RB-sporten.