Litt historie om idrettsplassen

Postet av Ringsaker IF den 14. Jul 2014

I 1920 ble det tinglyst ei forpaktningskontrakt fra Simen Hersoug til Ringsaker Idrettslag. Det var en parsell på 65,25 mål og kontrakta var på 99 år med avgift 15kr pr mål. Parsellen kunne utvides, men da med kr 50 i årlig avgift. Parsellen skulle brukes til idrettsplass. Bana som skulle gjerdes inn grenset mot Ringsaker barnehjems tomt, Vernstuen, Tajet og Hersaugs hamnehage, Øvre Rønningen. Bortbygslingen skulle gjelde fra 1.januar 1919. Idrettslaget fikk rett til veg fra chausseen Tingvang - Hersaug og rett til å skaffe vatn til bana ved å grave en brønn. Hersaugs eier hadde forkjøpsrett til eventuelle hus som ble satt opp der, og bana skulle ikke brukes til annet enn idrett, Naboene skulle ikke forstyrres og sterke drikker skulle ikke serveres på eller i nærheten av plassen. Man skulle passe på at det ikke oppstod brann og laget var forpliktet til å ha brannsprøyte på plassen. Laget hadde ikke lov til å bruke noe av området utenfor bana.
Hvis laget fremdeles var i gang etter 99 år, skulle kontrakta, hvis det ble forlangt, bli fornyet med nye 99 år. 1. januar 1920 ble kontrakta skrevet under av Simen Hersoug og av Ringsaker Idrettslags formann Jørgen Jensen.