Gaupenmafiaen vant finalethriller i Neshallen

Postet av Ringsaker IF den 29. Des 2016

Tidenes første romjulsturnering i Neshallen ble en ubetinget suksess og den spennede finalen måtte avgjøres på straffer. Der var Gaupenmafien best og vant dermed turneringen.

Med lagnavn som Gaupenmafiaen, Lokomotiv Kalinka, Nettsus og Julebrus, Matvraka og Gløggihjæl ble fjerdedagsturneringen i Neshallen introdusert onsdag.

Som navnene muligens indikerer var ikke dette en turnering med sylskarpt sportslig fokus, men en kompiscup med muligheter for å svi av noen av julens tilkomme kalorier. Åtte minutters kamper høres kanskje snaut ut for mange, men i Neshallen var det flere som synes det var mer enn nok.

Brumunddal var, som i Limtrehallen tirsdag, den eneste klubben som stilte lag og de velspillende unggutta hadde neppe sett for seg å bli slått ut av gruppespillet. Men sånn ble det.

Bad Santa imponerte

Kvalitetsmessig var det litt ymse det som ble vist i Neshallen, men med mange unge spillere som fortsatt er aktive blir det alltid bra tempo.

Men det var likevel et av turneringens halveksotiske innslag som imponerte mest. Bad Santa var et lag utelukkende bestående av latviere som er bosatt i området og med kun en innbytter som bare ble benyttet i ytterste nødsfall burde det blitt tungt for baltikumbanden.

De var derimot flinke til å disponere krefter og spilte seg helt til finalen.

Målløs finale

Der møtte de Gaupenmafiaen, et lag med unggutter primært fra Ringsaker og Moelven. De hadde en fordel både i antall innbyttere, nedlagte treningstimer og oksygenopptak, men maktet ikke å få hull på latvierne til tross for stort press. Bad Santa var derimot kvasse på kontringer og var ikke langt unna å ta ledelsen to minutter før slutt. Gaupenmafien var også utrolig nære på slutten, men den gode keeperen til Bad Santa maktet å vispe vekk en ball som lå på målstreken. Da ble det straffesparkkonkurranse.

"King Oscar" ble helten

Fem straffer er vanlig, tre likeså, så hvorfor ikke fire? Sånn ble det og da Lars Rognlien bommet på Gaupenmafiaens første luktet det baltisk triumf i Neshallen. Men så våknet den rosa panteren i mafiaens mål. Oskar Røhnebæk har relativt spinkel målvaktserfaring, men bladde opp to redninger da laget trengte det som mest. Til alt overmål fikk han ta den siste straffen sjøl og banket inn den avgjørende scoringen.

- Dette var artig. Jeg har faktisk aldri stått i mål før og var litt nervøs når det ble straffekonk, sier Røhnebæk og forteller om oppskrudde ambisjoner undervegs.

- Vi meldte jo bare på et "tullelag", men da vi så at de andre lagene også var det gikk vi inn for å vinne, sier han.

Håper å skape tradisjon

Det er Thomas Skaug Grasbakken som er primus motor for turneringen i Neshallen og sjøl om det er mye jobb håper han å gjøre dette til en tradisjon.

- Det er litt å holde styr på og jeg har mange roller her i dag, men det er bare moro. Turneringen har blitt veldig godt mottatt og vi fikk tolv påmeldte lag ganske fort. Det er egentlig max, for dagen blir veldig lang ellers. Det er mange lignende turneringer i jula og her har vi skapt enda et tilbud som jeg håper kan bli en tradisjon, sier Skaug Grasbakken.