Godt nytt for norsk idrett

Postet av Ringsaker IF den 16. Des 2016

Kulturminister Linda Hofstad Helleland og regjeringen sier nei til å gi utenlandske spillselskaper lisens. – En god nyhet, sier Norsk Tipping-sjefen.

Regjeringen la fredag fram en stortingsmelding om spill-politikken. Regjeringen vil ikke åpne for at utenlandske spillselskaper, som Betsson og Unibet, skal få lisens.

Det betyr at Norsk Tipping beholder sin enerett.

– Dette er en god nyhet for dem som er opptatt av ansvarlighet og frivillig aktivitet i hele landet, og en dårlig nyhet for dem som er opptatt av spillselskaper på Malta, sier Norsk Tipping-sjefen Åsne Havnelid.

Regjeringen begrunner sitt nei til spillselskapene med at Norsk Tipping har en viktig rolle med å finansiere kultur, idrett og frivillighet i landet. Hensynet til spillavhengighet er en viktig årsak til at de ikke vil ha utenlandske spillselskaper i Norge.

– Dette er et viktig verdivalg. Regjeringen viser her at den setter hensynet til dem som sliter med pengespill foran kommersielle interesser, sier Havnelid.

Ole Gunnar Solskjær velger fellesskapet og sier:

Du vil aldri se meg som ambassadør for et utenlandsk spillselskap, der profitten blir igjen hos noen få eiere. Dere behøver ikke å lure på hvor min lojalitet ligger. Den finner dere hos fellesskapet.

Jeg har levd for fotball så lenge jeg kan huske. Jeg har vært, og er, så heldig at jeg kan leve av lidenskapen min. Et privilegium bare noen få av de ca. 200 000 ungene som hver uke snører på seg fotballskoene kommer til å oppleve.

Jeg ønsker å gjøre en innsats for at norsk frivillighet får best mulig vilkår i sitt arbeid for barn og unge. Derfor har jeg sagt ja til å bli Norsk Tipping-ambassadør. Jeg vet både hvor mye gode baner betyr, men også hva de koster – både i kroner og øre og i antall timer frivillig innsats.

Nye Grasrot-trenere

De færreste norske idrettslag klarer det økonomiske løftet alene. Heldigvis slipper de det. For ungene våre trener på baner og i haller som er finansiert av det norske fellesskapet, der pengene nordmenn har bidratt med gjennom Norsk Tipping blir gitt tilbake til samfunnet og frivilligheten. Til noe mange har glede av.

Jeg sa ja til å bli Norsk Tipping-ambassadør fordi jeg liker å være en del av dette fellesskapet. Den norske modellen er en ordning jeg tror på, og kan stå for. Det er den eneste måten mange av våre idrettslag kan bestå på, og dermed kunne gi alle våre unge en arena der de kan møtes.

Min første oppgave er å være fadder for det felles trenerløftet Norges Fotballforbund og Norsk Tipping nå går i gang med for barnefotballen. Det gamle C-kurset blir historie, for nå skal det utdannes flere tusen nye Grasrot-trenere. Hvert år vil dobbelt så mange som før få kompetanse som vil komme barn og unge i hele landet til gode. Ei oppdatert utdanning som tar i seg både faget og verdiene som er viktige for det vi driver med. Jo flere gode trenere, desto flere unge med gode opplevelser på hver trening.

Må se alle

Det gleder jeg meg til. For, jeg er også en Grasrot-trener – for guttelaget til sønnen min hjemme i Kristiansund. Så når jeg kommer hjem litt ut på ettermiddagen, blir jeg som de fleste andre trenerforeldre: Spiser en litt for kjapp middag, og haster ut igjen på trening med junior.

For et guttelag begynner fotballivet allerede å bli ganske avanserte saker. Det er lenge siden de var syv år, rullerte på å være keeper og tok spontane tissepauser ved cornerflagget.

På dette stadiet har du gjerne en del spillere som drømmer om å bli proff. Og du, treneren, ser at noen av dem kanskje har viljen, men ikke talentet. Andre har talentet, men ikke gløden. Og andre er, når alt kommer til alt, mest med fordi alle kompisene er der.

Som trener er det din oppgave å se dem alle, og gi hver enkelt den oppfølgingen akkurat de trenger. Samtidig skal du være bevisst på at du er en del av disse ungenes oppvekst, og en rollemodell der du står. Det er ikke alltid en lett jobb. Noen må lære å høre etter, noen å respektere dommeren. Andre trenger å huske alt det bra de utførte, og ikke at de bommet på en stor sjanse. Alt dette skal en trener holde på med, ofte i kryssilden mellom guttas, foreldrenes og sine egne ambisjoner for laget.

Trenere og rollemodeller

Derfor er jeg glad for at idrettens fellesskap sørger for at dette trenerløftet for barnefotballen kommer. Vi får ei større og bedre verktøykasse alle vi med ballnettet over skuldra kan dra nytte av. Som ferdig utdannede Grasrot-trenere kan vi lene oss på et felles sett med grunnholdninger og verdier, slik at det blir lettere å stå støtt i utfordringene som vil komme. Vi kan stå på feltet med troverdighet fordi vi vet hva vi gjør, både som trenere og rollemodeller.

Selv begynner jeg å bli erfaren, og føler meg trygg i rollen min. Som trener i eliteserien må jeg vise resultater. Som guttetrener vil jeg vise at det betyr noe hvor pengene til kunstgress og ballene i ballnettet kommer fra. Som pappa vil jeg at barn og unge skal bli sett og tatt vare på.

Derfor vil du aldri se meg som ambassadør for et utenlandsk spillselskap, der profitten blir igjen hos noen få eiere. Dere behøver ikke å lure på hvor min lojalitet ligger. Den finner dere hos fellesskapet.