Avdelingsoppsett 4. og 5. div herrer 2017

Postet av Ringsaker IF den 22. Nov 2016

Benevnelser på divisjonene

Vi har hittil benevnt divisjonene henholdsvis som Kretsligaen (nivå 5) og 4. divisjon (nivå 6) som arbeidstittel ved informasjon og påmelding til klubbene.
For å få en enhetlig benevnelse på de samme nivåene i alle fotballkretsene i Norge vil det for 2017 være slik:
- Nivå 5 (tidligere kalt Kretsligaen) blir 4. divisjon
- Nivå 6 (tidligere kalt 4. divisjon) blir 5. divisjon

4. divisjon
To avdelinger med 12 lag. Avdeling 2 er en ren Hedmarksavdeling.

Avdeling 1Avdeling 2
Brumunddal 2Eidskog
FaabergEngerdal
FollebuFart
FronHamkam 2
Gjøvik Lyn 2Kongsvinger 2
GranMBK Domkirkeodden
Kolbu/KKMoelven
LøtenNybergsund 2
Nordre LandOttestad
RidabuSander
Snertingdal/Redalen 2Storhamar
TotenTrysil

5. divisjon
I 5. divisjon 2017 vil det være 25 lag fordelt på 2 avdelinger med henholdsvis 12 og 13 lag.
Bakgrunnen for dette er at Elverum 2 har kommet med i denne divisjonen.
Elverum Fotball har søkt og fått innvilget en plass i denne divisjonen da de etter opprykket til OBOS-ligaen har et krav på seg for å få oppfylt sine lisensforpliktelser at de må ha et 2. lag.
Klubben har søkt om innplassering i denne divisjonen med hjemmel i Breddereglementets §4-2:
Lag som ikke har deltatt i seriespill foregående sesong, starter i laveste divisjon i vedkommende krets. Kretsen kan gjøre unntak for en klubbs andrelag eller lavere rangert lag. Slikt lag kan etter søknad plasseres direkte inn i 4. eller lavere divisjon under forutsetning av at det er minst 2 divisjoner opp til klubbens nærmeste høyere rangerte lag.
Kretsstyret i NFF Indre Østland har godkjent søknaden og det vil derfor bli 13 lag i den ene avdelingen.

5. divisjon
Avdeling 1Avdeling 2