God påske

Postet av Ringsaker IF den 24. Mar 2016

Årets tabell tips fra Lars C.

God påske til lesere av alle størrelser. Vi noterer i skrivende stund 21 mars og er inne i påskeuken. Dette markerer som regel siste oppkjøringstiden før seriestart i 4 divisjon.
I år er den noe tidligere enn vanlig, men det begynner fort å dra seg til når SUVene står i kø på E6 retning Oslo neste uke.
Mye nytt har skjedd siden vi etter endt sesong sa oss mer enn fornøyd med fjorårets innsats som skaffet oss en respektabel 4 plass.
Håpet er at vi i år vil gjøre det samme.
Situasjonen er i hvertfall ganske så lik:Vi har en kjerne på Ca 12 spillere som møter opp på trening, pluss noen som er der en gang iblant. Vi har også noen som ikke vet om de skal være med eller ikke, pluss noen som er planlagt borte men som begynner igjen nærmere seriestart.
Oppsummering: breddeklubb med breddespillere.
2 treningskamper har allerede blitt avlyst Pga manglende spillere(Løten og Vind) noe som er høyst beklagelig både for oss og motstanderne våre. Vi har møtt Follebu på både liten og stor bane, Moelven og Brøttum på liten bane og Biri på stor.
Svarene trenerne har fått der tror jeg er hummer og kanari, men slik var det også ifjor.
Det positive derimot er de faste unguttene som har vært på trening i år. Sondre,Oscar, Øyvind, Pjotr og Stian har vært regelmessig med og dratt ned gjennomsnittsalderen fra ifjor betraktelig.
Det blir spennende å se hva treningene over påske vil gi av svar og eventuelt hvem som plutselig (kanskje)dukker opp igjen når Gaupen bana er spilleklar. Vi kryssa fingrane!

Våre motstandere for året er mange av de samme som ifjor, med litt flere Hamar og omegn innslag. Ridabu,Fart,Stange og Vang er oppgjør som helt sikkert vil by på utfordringer, spesielt på bortebane for oss.
Fra Oppland kommer Faaberg 2 og Dombås inn. Begge disse lagene vet jeg svært lite om, men Lillehammer og Faaberg skal til å gå løs på en meget tøff sesong i 3 divisjon hvor så mange som 7 lag kan rykke ned(Pga reduseringen av 2 divisjons avdelingene)
så jeg ser for meg ett ungt og sultent lag som skal bruke 4 div innsatsen som inngangsbillett til spill i 3 div. Dombås høres mer ut som Tundra-Rugby på bortebane.(jeg kan selvfølgelig ta feil.)
La oss ta en liten kikk på det vi vet og det vi tror.
Lagene settes opp fra nedrykk og opp til avd.vinner:

12 plass: Stange.
tok tilbudet om plassen i 4 div da Vågå trakk seg fra sin plass. Har vist tidligere at de er ett hjemmelag som mange har brent seg på. Jeg TROR derimot at de er det svakeste laget i denne avd i år.
11 plass: Dombås. Her kan jeg fort bli motbevist, da de er vår første motstander i serien i Gaupen. Tipset kun basert på at de er den eneste av disse klubbene jeg aldri før har møtt.
10 plass: Fron.
Gikk på en real smell mot de i Vinstra ifjor, men tok en grusom hevn i Gaupen med 8-1 og total overkjørsel. Fron er gode i medgang og spiller sitt spill uansett utfallet. Ett lag vi har sansen for.
9 plass: Vang.
Blir tøffe på bortebane. Vet lite om spillerstallen, men de mobiliserer nok når de er i samme avdeling som Fart.
8 plass: Faaberg 2
Sultne unggutter fra ett treningsmiljø skapt av Jostein Wahl. De skal begeistre og som jeg skriver over,bruke 4 div som kvalik til 3 div spill.
7 plass: Lillehammer 2.
Fulgte oss slavisk poengmessig ifjor og kommer til å gjøre det samme i år.
Få lag vil få poeng på kunstgress mot dem tror jeg.
6 plass: Ringsaker/Nes.
Det blir spennende å se hvor bunnivået vårt vil ligge i år, og hvor ofte vi når det. Men vi vet at hvis vi får flyten vil de fleste slite mot oss, spesielt ute på Stavsjø.
5 plass: Fart.
"Kula"Hansen er etter rykte klar for Fart. Denne ringreven er en solid blokk å bygge ett lag rundt, og Fart blir bra tror jeg.
4 plass: Ridabu.
Ett frekt tips. Simen Arnesen meldes på jungeltelegrafen å ha skrevet under. Ridabu har liksom vært på gang i flere år. Nå tror jeg de får en bra sesong.
3 plass: Storhamar.
Storhamar blir helt sikkert med helt inn til de siste serierundene. Jeg tror de snubler på de interne oppgjørene med de to andre topplagene.
2 plass: Moelven.
Det blir fort dødt løp mellom Moelven og Follebu når det gjelder avd seieren. Men jeg tror at Follebu vil trekke det lengste strået på borte/hjemme kampene dem i mellom.
1 plass: Follebu.
De har vært i toppen i 4 div nå 5 år på rad. Når man i tillegg henter Kvello og Bjerkli som forsterkninger kommer man ikke utenom å tro at de vil ta dette seriemesterskapet.

Dette er selvsagt noe som er satt opp for morsomhetens skyld, og er på ingen måte noe å ta med seg til bookmakerene rundt omkring. Selv om fjorårets tips stemte rimelig bra.

Tilslutt er det ett par ting som er greit å vite for alle de som liker breddefotball slik som oss:
Hjemmesiden til Follebu: Her får man servert morsomme kampreferater fantastisk beskrevet av en stødig penn. De kjører også referat i form av tegneserier. Veldig morsom lesning. Anbefales på det sterkeste!
Jens Kristian Alhaug (Moelven) på sosiale medier @jenserkongen
Mil keeperen er kjapp i taste fingeren og det smelles fort rariteter ut fra hans Twitter konto. For øyeblikket ligger han ann til å måtte gå rundt Mjøsa hvis Leicester vinner årets Premier League. Følg ham og bli underholdt!
Ringsakernes på Snapchat: lite aktivitet der nå, men morsomt innsyn i spillergruppa når sesongen settes igang.

Vi skrives og leses over påske når det nærmer seg.
Ha en god ferie.

Mvh Lars C.