Tre nye æresmedlemmer til Ringsaker IF.

Postet av Ringsaker IF den 27. Mai 2019

Ringsaker IF ble beriket med tre nye æresmedlemmer på jubileumsdagen. Inger Amb og Finn Røise fikk sine bevis under en høytidlig overrekkelse av Ringsaker Idrettsrådsleder, Arnfinn Nes.

Vårt tredje nye æresmedlem ble Magnus Lundberg. Han var en rask tur innom jubilanten tidlig på dagen, men han skulle være dommer i Oslo og måtte reise videre. Magnus fikk sin velfortjente diplom og blomster inne på klubbhuset.

Litt om våre nye æresmedlemmer:

Magnus er født i 1981 og oppvokst i Gaupen.

Som småguttspiller i Ringsaker dømte han sin første kamp som 14 åring. Den gang som nå var det stort behov for klubbdommere, og det å være dommer var en fin måte å kunne tjene litt ekstra lommepenger. I dag er han kursholder og motivator når fotballgruppa arrangerer sine årlige klubbdommerkurs for RIFs jenter og gutter.

Han begynte å satse skikkelig på sin dommerkarriere i en alder av 22 år. Han ble tidlig omtalt som et stort talent og ble allerede i 2007 en del av 30 assistentdommere som Norges Fotballforbund sender land og strand rundt for å dømme kamper i Adeccoligaen.

I 2007 dømte han cupfinale Jr mellom Start – Vålerenga

Han har vært eliteseriedommer siden 2010.

I 2011 ble han FIFA-dommer og har dømt Mesterligakamper og landskamper.

I 2011 dømte han Cupfinalen mellom Brann – Ålesund.

Før sesongen i år har han dømt 218 kamper og fram til nå i år er han tildelt 7 kamper i eliteserien.

Tilskuere, TV-seere, trenere og fotballspillerne har ofte sterke meninger om dommere og dømming. Vår mann har uttalt at en god dag på jobben er når ingen legger merke til han.

Det er ikke mange klubber som stolt kan fortelle at klubbdommeren deres er FIFA-dommer.

💛💙💛💙💛

Inger er en dame som det står stor respekt av. Det sies at hun gjør så mye for Ringsaker at ingen tør å si nei når hun ber om hjelp. Derfor blir det gjort mye der denne damen har en finger med i spillet.

Hun er født i 1965 og ble gardkjerring i Gaupen i 1990. Med 4 unger som alle har vært aktive i ski og fotball, har idrettsplassen etter hvert blitt hennes andre hjem. I dag har hun en sønn som spiller på A-laget og en som er fotballdommer.

Alle som har besøkt kiosken har møtt denne blide dama som byr på nykokt kaffe og ferske vafler. Hun er sjefen for kiosken og har klare meninger om hvordan saker og ting skal være for at det skal være så funksjonelt og effektivt som mulig.

Hva hadde fotballskolen vært uten denne energibunten av en dame? Selv om hun er avhengig av dyktige medhjelpere for å få hjulene til å gå rundt, er det ingen tvil om at hun er fotballskolegeneralen som kan kunsten å lede, delegere og få ting gjort.

Hennes karriere i RIF startet som kasserer i skigruppa i 2002. Denne jobben beholdt hun i 10 år fordi hun syntes det var artig å være med, dessuten var det en fin skole for å lære litt om regnskap, sier Inger

I 2005 tok hun over ansvaret for kioskdrifta og i 2011 fikk hun ansvaret for fotballskolen. Når det syder av liv på plassen gjennom året – da er det kjekt å være RIF medlem og RIF patriot sier Inger.

💛💙💛💙💛

Finn startet sin karriere som sekretær i fotball yngres i 1976. I perioden 1980 – 1986 var han leder av hovedlaget.

Skisporten har vært hans store lidenskap og han har mange dugnadstimer i lysløypa, både i anleggsperioden og som vedlikeholdsarbeider. Han var som apekatten og hadde blant annet jobben som stolpeklatrer når lyspærer skulle skiftes.

Han var en utmerket speaker og tidtager ved skigruppas lysløyperenn og han hadde ansvaret for å arrangere skimerkeprøver og ajourføre skimerkekartoteket i ca.15 år.

I 1990-1992 var han leder av valgkomiteen i IKU ( = Ringsaker Idrettsråd)

Fra 2010 har han vært sjefsingeniøren for Ressursgruppe i RIF. Her møtes gruppa hver tirsdag for å rydde og holde idrettsanlegget i orden. Uansett hva som skal ordnes er det aldri et NEI fra sjefsingeniøren og hans stab på 10 supermenn.

I en alder av 80 år er han fremdeles aktiv innen bedriftsorientering, og skulle du møte en turgåer langs vegen med lette steg som om det var en ungdom, da har du møtt Finn.

💛💙💛💙💛

Ringsaker Idrettsforening gratulerer Inger, Finn og Magnus med utnevnelsen som æresmedlemmer.

Vi takker Ringsaker skolekorps og Gaupen musikkforening for flotte trommevirvler og fin underholdning under 100-årsjubileet.