Noen påminnelser foran høstsesongen. Er alle spillerne spilleberettiget?

Postet av Ringsaker IF den 5. Aug 2017

Terminlistene for høstsesongen ble offentliggjort før fellesferien og vi nærmer oss med stormskritt høstsesongen i alle klasser. Før vi går løs på en hektisk høstsesong ber vi alle trenere og lagledere kontrollere at alle spillere er spilleberettiget. Spilleberettigelse fordrer at spiller er medlem av klubben. Spiller kan kun delta for lag tilhørende denne klubben. Spiller skal også møte alderskravene som settes i den enkelte klasse. Dersom spiller deltar i klassen 13 år eller eldre, skal spiller også være registrert som aktiv spiller for klubben i FIKS (Fotballens Informasjons- og Kommunikasjonssystem). Det anbefales å gjøre registrering fra og med 12-års alder, da flere spillere her hospiterer opp også i kamp. Spilleberettiget i FIKS

• Dersom spiller er oppført i feil klubb, må det gjennomføres spillerovergang (uansett alder). Overgang skal være bekreftet fullført og spilleberettigelse gitt før spiller deltar i kamp. For øvrig er overgangsfristen for de med status som amatør, 12. september, og dette gjelder overganger dette kalenderåret.
  • Uregistrerte spillere (i FIKS) kan kun registreres direkte i klubb dersom de er norske statsborgere og ikke har spilt fotball for annen klubb tidligere.
  • Spiller skal stå oppført som "aktiv" for å være dekket av lagsforsikring.
  • Husk å føre opp spiller(e) og riktig(e) draktnr på kamprapport før kampstart. I klasser med elektronisk kamprapport følges bestemmelsene for dette - endringer kan gjøres på utskrift  av kamprapport inn mot kampstart (senest i pausen for spillere som ennå ikke har deltatt på banen i kampen).

Dispensasjon/unntak fra aldersbestemmelser Det er rom for å søke visse former for dispenasjon eller unntak fra aldersbestemmelser. Det skal søkes elektronisk og innen 25. augustMER OM DETTE HER

Trening med annen klubb En spiller kan trene med annen klubb og fortsatt være forsikret, mendette fordrer at spillers opprinnelige klubb har samtykket i forkant. Benytt skriftlig samtykke!