Koronavettkurs rulles ut til hele norsk idrett.

Postet av Ringsaker IF den 2. Sep 2020

Norges idrettsforbund har, i samarbeid med Norges Fotballforbund, laget et fellesidrettslig e-kurs om koronavett som nå tilbys 54 ulike særforbund.

Kurset omhandler hvilke retningslinjer for smittevern som gjelder i forbindelse med selve idrettsutøvelsen. Kurset tar for seg blant annet hvordan man skal oppføre seg på og utenfor banen for å ivareta smittevern på best mulig måte. Ønsket er å øke bevisstheten og ta et samfunnsansvar, og ikke minst at helsemyndighetene skal være trygge på at smittevern tas skikkelig på alvor i klubbene.

Målgruppen for e-kurset er alle utøvere over 13 år og alle foreldre og foresatte som selv skal delta eller har barn som skal delta i trening, kamper og arrangement i regi av idretten. Kurset er særlig rettet mot utøvelse av kontaktidrett, men vil være nyttig for utøvere i alle idretter.

Fotballen har vist vei
- Norges Fotballforbund lanserte i juli et koronavettkurs for sine medlemmer. På bakgrunn av suksessen med dette kurset har Norges idrettsforbund tatt initiativ til å utarbeide et lignende opplegg. Derfor er det nå laget et fellesidrettslig e-kurs på samme plattform som Norges Fotballforbund sitt. Det skal være trygt å sende barn og ungdommer ut i idrettsaktivitet, sier Karen Kvalevåg, generalsekretær i Norges idrettsforbund.

Hun forteller at siden juli har over 80.000 medlemmer i fotballen tatt kurset.

- Kurset har vært en stor suksess. Derfor håper og tror vi at det fellesidrettslige e-kurset som nå rulles ut til alle særforbund og alle idrettslag vil bidra til samme suksess og god opplæring i smittevern til våre medlemmer, sier Kvalevåg, som understreker at personer som allerede har tatt kurset gjennom fotballen slipper å ta dette kurset på nytt.

Også for trenere, ledere og tillitsvalgte
Kurset har ikke trenere, ledere og tillitsvalgte som hovedmålgruppe, men det er flott om disse også gjennomfører kurset.

- Denne gruppen må være godt kjent med det enkelte særforbunds koronavettregler som vil favne videre enn hva dette kurset gjør. Det er opp til hvert enkelt særforbund å bestemme om dette kurset skal gjøres obligatorisk for sine medlemmer, og hvilke roller og funksjoner i medlemsmassen det skal være obligatorisk for, avslutter Kvalevåg.

Alle spillere må ha en personlig Min idrett-bruker for å kunne ta kurset.

Les mer om idrettens koronavettkurs

Koronavettkurset er utarbeidet i samarbeid med Norges Fotballforbund og Norsk Tipping.