BRY DEG - si nei til narkotika

Postet av Ringsaker IF den 21. Apr 2016

«BRY DEG – si nei til narkotika» har vært en del av det holdningsskapende arbeidet i Ringsaker IF, fotball siden høsten 2007. Prosjektet har til hensikt å hindre at barn og unge begynner med narkotika.

Onsdag 20.april var trenere, lagledere, foreldre og de eldste lagene i Ringsaker/Nes invitert til seminar. Foredragsholder var Aslak Berge i Norsk Narkotikapolitiforening. Han holdt et meget opplysende og advarende foredrag om bruk av narkotika.

Aslak fortalte at i de siste årene har det skjedd en holdningsendring når det gjelder bruk av narkotika i Norge. I Ringsaker kommune har om lag 50 ungdommer blitt avslørt for bruk av narkotika det siste halve året, og disse er stort sett gutter i alderen 15-22 år. Et skremmende høgt tall.

Ungdommene er lite opptatt av konsekvenser ved bruk av narkotika. De færreste vet at anmerkninger for bruk av narkotika på en politiattest kan sette en stopper for planer senere i livet. Dette gjelder for eksempel tjeneste eller utdanning i Forsvaret eller Politiet, søke om visum til USA eller jobbe med barn og unge. Anmerkning for bruk av narkotika på en politiattest gir også utsettelse på et år om du skal ta førerkort.

Som bildet øverst i innlegget viser, spør Aslak oss om hvordan vi tror "ståa" er i Ringsaker/Nes Fotball. På bildet under stiller Aslak oss disse 4 spørsmålene. Ja eller nei?

Aslak oppfordret alle om å engasjere seg og bry seg, og at klubben har en plan/strategi hvis en spiller i Ringsaker/Nes blir tatt for bruk av narkotika.

VIS AT DU BRYR DEG!

Det er Norsk Narkotikapolitiforening som står bak prosjektet "BRY DEG - si nei til narkotika" og vi takker Aslak for hans store engasjement for å informere og gi oss kunnskap om hvor ødeleggende bruk av narkotika kan være, både individuelt og samfunnsmessig.