Ringsaker/Nes vs Brumunddal 3 - 2

Postet av Ringsaker IF den 28. Sep 2015

(Ringsaker/Nes–Brumunddal 2 3-2) Tom Evensen trodde slaget var tapt da et forsterket Dala 2 ledet 2–0 ved pause. Et drøyt minutt på overtid sendte innbytter Vegard Hjemli Nyvoll hjemmelaget ut i ellevill jubel.

Ringsaker/Nes kjempet seg tilbake i kampen og snudde 0–2 til 3–2. Seiersmålet kom på overtid, da mannen som egentlig skulle vært på jobb, Vegard Hjemli Nyvoll, traff skikkelig. Overtidshelten sier følgende om målet:

–Ballen nikkes ut fra feltet. Jeg står alene, tar kula på kassa og setter den med venstrebeinet ned i hjørnet. Det var deilig, sier matchvinneren til RB-sporten.

Dala med sterkt lag

Rekruttlaget til Brumunddal kom til Stavsjø med spillere som Torgeir Strand Osmo, Dardan Rexhaj, Anders Ludvigsen, Kjetil Gerhardsen, Peder Jensbak Nysæter og Markus Haave Andersen. Med seier ville Dala langt på veg sikret plassen i 4. divisjon.

Og det åpnet veldig bra for brumunddølene. Allerede etter ett minutt var Torgeir Strand Osmo nær ved å nikke ballen i mål. 15 minutt seinere ladet Dardan Rexhaj sin følsomme fot og sendte gjestene i ledelsen.

Rundspilte vertene

Samme mann var nest sist på ballen da Trym Røkholt la på til 2–0 etter en corner åtte minutter før pause.

Dala var klart best i første omgang og rundspilte gutta til trener Tom Evensen. Etter pause slo hjemmelaget kraftig tilbake.

Helten Vegard Hjemli Nyvoll satt på benken da Ringsaker/Nes dro på seg arbeidshanskene og kjempet seg inn i kampen i 2. omgang. Etter åtte minutter fikk vertene tildelt straffe, og Sture Saxrud reduserte sikkert til 1–2.

Scoringen tente hjemmelaget.

Etter en målløs periode på 30 minutter utlignet Vebjørn Svensson for Ringsaker/Nes. Da hadde Hjemli Nyvoll vært på banen i noen få minutter. Den tidligere Dala-spilleren fikk æren av å fullføre søndagens suverene opphenting.

– Hvordan var dette mulig, etter Dalas dominans i første omgang, Hjemli Nyvoll?

– Vi gjorde noen viktige bytter i pausen, for å få litt mer trøkk offensivt. Vi gikk ut litt lavt og spissene ble helt alene på topp. I andre omgang fikk vi fylt etter, da fikk vi både sjanser og scoringer, svarer han.

Skuffet Dala-trener

Dala-trener Håkon Antonsen var naturlig nok en svært skuffet mann etter tapet på Stavsjø. Han stilte årets sterkeste mannskap, i håp om å sikre fornyet kontrakt i 4. divisjon.

– Hvordan kunne dere tape denne kampen?

– Vi trodde vi hadde vunnet kampen etter første omgang. Selv om vi pratet på det i pausen, at hjemmelaget trolig ville kom med absolutt alt i 2. omgang, og at vi måtte ri av stormen det første kvarteret, så tok vi ikke den kampen som krevdes. Dermed tapte vi. Så enkelt er det.

– Synes du Ringsaker/Nes vant fortjent?

– Både ja og nei. Vi rundspilte dem i første omgang. De var knapt nok over midten. Etter pause var Ringsaker/Nes det beste laget. Men jeg synes kanskje at det ikke var helt rettferdig at de vant.

Nå må Dala vinne den siste kampen mot Lillehammer 2 for å holde seg i 4. divisjon.

Imponert trener

Ringsaker/Nes-trener Tom Evensen mener laget hans vant fortjent. Men han trodde slaget var tapt etter første omgang.

– Jeg trodde løpet var kjørt. Det var så mange som ikke var helt på, forklarer Evensen og legger til:

– Men vi gir aldri opp. Og vi tør å tro på det vi driver med. Så har vi vist før at vi har et høyt toppnivå. Bunnivået derimot, er for lavt, sier Evensen.

Ringsaker/Nes avsluttet kampen med fem juniorspillere. Sondre Bjørke debuterte for A-laget.

–Vi har fått lov til å disponere juniorspillere med ferdigheter og løpskraft, sammen med litt rutine. Da blir det bra. Og 3-0 i andre omgang er veldig bra mot et sterkt Dala-lag. Jeg er imponert. Samtidig gjør vi noen bra grep både strukturmessig og formasjonsmessig, og får satt folk i rette roller. I sum synes jeg vi vinner fortjent, med tanke på det som skjer i 2. omgang, sier Evensen til RB-sporten.

PS! Dala måtte spille de siste fire-fem minuttene med 10 mann, da Kjetil Gerhardsen fikk rødt kort for en stygg ettersleng, som rammet Stian Larsen, hjemmelagets kaptein.

Ringsaker/Nes - Brumunddal 2 3-2 (0-2)

Stavsjø Stadion søndag

Seriekamp 4.divisjon menn

Ringsaker/Nes - Brumunddal 2 3-2 (0-2)

Mål: 0-1 Dardan Rexhaj (16.min), 0-2 Trym Røkholt (37.min), 1-2 Sture Saxrud (straffe i 53.min.). 2-2 Vebjørn Svensson (83.min), 3-2 Vegard Hjemli Nyvoll (90.min).

Ringsaker/Nes: Markus Skaug - Peder Kise Halvorsen, Stian Larsen, Ståle Bakke, Håvard Haugom - Oskar Røhnebæk, Stian Tangen, Vebjørn Svensson, Mickey Nielsen, Lars Erik Snuggerud - Joakim Botten Nyhus.

Innbyttere: Kim Andre Moen Andersen, Vegard Hjemli Nyvoll, Tor Arne Krogsrud, Sondre Bjørke, Kenneth Grønvold, Richard Mathisen.