100-årsjubileum med startpistol fra 1953.

Postet av Ringsaker IF den 9. Mai 2019

Fra Ringsakern v/Arnfinn Johannessen

I 1953 arrangerte Ringsaker Idrettsforening NM i terrengløp med bravour i Gaupen. Og den startpistolen som smelte av startskuddet for 66 år siden skal brukes lørdag 25.mai når den velorganiserte idrettsforeninga skal feire sitt 100-årsjubileum på Gaupen Bernabeu.

25. mai presis klokka 11.00 går startskuddet for dagen som blir hovedmarkeringen av 100-års jubilanten Ringsaker Idrettsforening.  Smellet setter i gang terrengløpet som arrangeres i anledning jubileet.

God lengdehopper

Ringsaker Idrettsforening har ingen fri-idrettsgruppe i dag, men i lange perioder var klubben blant de ledende i området. Det startet med Wilhelm Gramm i 20-årene. Under NM i Oslo i 1926 besatte Gramm andreplassen i sin spesialøvelse – lengdehopp. Han ble også lagets førstemann som fikk æren av å representere Norge i triangelmatchen mellom Norge, Danmark og Sverige samme året. 19. juni  1927 satte han ny lengderekord på Hamar på 7.28.5 hvor alle hopp var over sju meter. Andre aktive før krigen var Kåre Ingberg, Kåre Høgseth, Johs. Krogvig og Håkon Berg, men krigen ble en stor hindring for deres utvikling og konkurransemuligheter.

Leif Hvorup

Men alt året etter at tyskerne ble jaget ut av landet, dukket det opp en kar som mer enn noen annen har gjort Ringsaker Idrettsforening kjent ut over landets grenser. Leif Hvorup var navnet og som ung gutt ble han landslagsmann på 3000 meter. I 1948 ble han norsk mester i terrengløp på Stabæk.

I boka Norsk Friidrettshistorie omtales han som en bakkeklyver av høy klasse og det var hans innsats som dannet grunnlaget for fri-idrettsgruppas oppsving i 50-åra godt administrert av Reidar Berge som hedres med æresløp 25. mai..

Kongepokal

Det kan skrives ei hel bok om den sterke innsatsen på 50-tallet, men vi nøyer oss med noen smakebiter. Under NM i terrengløp i 1953 ble Svein Stubbom Harby nummer tre i seniorklassa. Samme plassering oppnådde Gudbrand Kvarberg i juniorklassa. Den samme Stubbom Harby ble norsk juniormester på 3000 meter, kåret til stevnets bestemann med Kongepokal som ekstra belønning.

Mange sterke navn

Andre sterke navn fra den perioden er Leif Solheim, Arvid Lillemæhlum, John Skappel, Odd Egeberg, Arvid Johansen, Ottar Fredriksberg, Per Erik Nordby, Trygve Kindlihagen, Arne Lunde og Gudbrand Kvarberg.

Reider Berge hedres

Ringsaker Idrettsforening ønsker å benytte jubileumsdagen til å hedre Reidar Berge ved å kalle terrengløpet for «Reidar Berges æresløp». Reidar har hatt en lederrolle i klubben i flere tiår og var blant annet primus motor for å arrangere NM i terrengløp i Gaupen 3. mai 1953. Dette arrangementet ble svært vellykket og Reidar Berge ble tildelt «Norges Friidrettsforbunds diplom for utmerket administrativ innsats».

Alle kan delta

Det legges opp til at alle kan delta på løpet som vil ha løyper på 5 og 10 kilometer samt ei kort barne- og familieløype. Påmelding vil kunne gjøres elektronisk i forkant, og i sekretariatet på løpsdagen. Start og mål vil være på Idrettsplassen.   Dette blir en ny festdag i mai.

Mange grupper

Mens Ringsaker Idrettsforening i dag teller ei ski- og ei fotballgruppe, hadde de etter krigen også håndballgruppe, orienteringsgruppe, skøytegruppe og sykkelgruppe og visste du at O. J. Rønning i Gaupen produserte en sykkel med navnet – ja, nettopp Gaupen.

Fotballkamp

En annen hovedaktivitet blir seriekamp i 4. divisjon mellom erkerivalene Ringsaker og Moelven. Det er alltid nerve og spenning i disse kampene. Moelven har spilt i divisjonen i flere år, mens Ringsaker rykket opp på meste spektakulære måte i fjor.

Aktiviteter

Det blir mange aktiviteter for barna. Yngres avdeling vil fokusere på hoppetau, bobleball, stylter og putball-ferdigheter.

Pølsefest

Men alle jubileer har servering. Ringsaker Idrettsforening byr på pølsefest og drikke til alle deler av dagen.

Startpistol: Denne ble funnet hos Reidar Berge etter hans død. Slektningene trodde det var en ordentlig pistol og leverte den til politiet som kunne berolige med at dette var en ufarlig startpistol. Også kulene er gamle.

NM-feltet 1953: Her har startskuddet gått og den samme pistolen brukes lørdag 25.mai. Løper nummer 27 er Odd Rønning fra Veldre. De andre har vi dessverre ikke navnene på.

14 æresmedlemmer

Ringsaker Idrettsforening har 14 æresmedlemmer og tre nye skal kåres lørdag 25. mai. Leder av Idrettsrådet i Ringsaker, Arnfinn Nes vil dele ut diplom og blomster til de det gjelder. Så møt opp folkens og gi dem den hyllest de fortjener.

Ærsmedlemmer:

1929: Rittmester Jørgen Jensen
1929: Kristian Dæhli
1990: Helge Lehne
1991: Arne Ludvigsen
1991: Johannes Krogvig
1991: Per Robert Larsen
1994: Ragnhild Bratberg
2000: Nils Harald Lehne
2000: Leif Hvorup
2000: Svein Stubbom
2006: Nils Rønning
2014: Bjørnar Berge
2014: Joar Høgset
2015: Eva Krogvig
2019: ?

Jubileumsbillett

De som ønsker å delta i feiringen av idrettsforeningas 100-årsjubileum, oppleve stor idrett, mye moro og nyte pølsefesten, får en helt spesiell  billett. Ved inngangen får de tildelt RIFS jubileumsbillett i form av en skygge med jubileumslogo og logo fra sponsorene Strand og Byggkjøp Kaare Ødegaard.

Men det er også et nummer på pappskyggen. Det blir trekninger både i pausa og rett før kampslutt. Hovedpremien er selvsagt en Gaupen Henger som har vært en solid samarbeidspartner gjennom en årrekke.

Men det er et viktig krav: Kun de som har skyggen på hodet, tar den av for å kontrollere nummeret når det leses opp, kan vinne.

Så husk det: Skyggen må være på under hele kampen!

RIFS jubileumsbillett i form av en skygge